Att kommunicera i skrift är inte alltid det enklaste, särskilt inte om man är flera som till exempel kommunicerar via en gruppchat, i ett forum eller via en maillista. Många turer kan det bli och man kanske känner att man inte kommer fram till något konkret. Oavsett om det gäller planering av en jobbresa, diskussion om hur man ska hantera ett problem eller om man försöker planera en möhippa eller svensexa. För att få till en konstruktiv diskussion finns det några bra tips.
Ställ konkreta frågor, gärna med svarsalternativ
Att ställa en frågor i stil med ”Hur ska vi göra med det?” gällande till exempel transport till en viss plats för en grupp människor är visserligen bra för diskussionen, men det kan vara bra att redan från början strukturera alternativen. Istället kan man fråga ”Ska vi boka tåg/buss alla tillsammans eller löser vi det var och en för sig? Om inte alla vill ordna transport gemensamt kan de som vill det starta en ny konversation om det”. Då får man relativt snabbt information om vad som egentligen behöver kollas upp och vad som inte är aktuellt.
Sammanfatta diskussionen
Många gånger när man försöker planera något tillsammans kan det uppkomma missförstånd. Självklart går dessa för det mesta att lösa, men det känns oftast onödigt och i värsta fall leder det till bråk. Genom att sammanfatta vad man har kommit fram till i en enkel punktlista med jämna mellanrum kan man enkelt kolla av om alla är med på noterna. Man kan avsluta med till exempel ”Har jag uppfattat detta rätt?” eller ”Är alla med på detta?” för att öppna för diskussion eller förändringar i punkterna. Då upptäcker man också direkt om det verkar råda missförstånd, vilka kan lösas innan det leder till förvirrade diskussioner och kanske missade aktiviteter framöver.
Förutom att det är viktigt att alla engagerade är överens om vad som ska hända är det också viktigt att alla faktiskt har klart för sig om det ska göra något, till exempel boka biljetter eller plats på restaurang.