Kommunikatör är egentligen ett samlingsnamn för en rad olika yrkestitlar inom områdena kommunikation, information och media. Arbetsverktygen som är vanligast för alla områden är text och form. Om du arbetar inom något av dessa områden arbetar du ofta strategiskt och kreativt. Några yrkestitlar som är vanliga är bland annat informatör, webbredaktör, copywriter, omvärldsbevakare, pressekreterare och PR-konsult. Om du är ny inom kommunikationsvärlden kan det vara hjälpsamt att ta hjälp av ett bemanningsföretag eller rekryteringsföretag för att hitta ett jobb. För att kunna ta nästa steg i karriären kan Bravura.se kanske hjälpa dig att lyckas. De rekryterar åt 100-tals företag och att jobba som konsult kan vara en riktigt bra språngbräda i karriären. Bland kommunikationsjobben är det stor konkurrens och att då ha en hjälpande hand kan vara guld värt.
Jobb inom kommunikationsyrken
Art director är något som du kan arbeta med inom kommunikation. Som art director arbetar du främst med att utforma olika typer av reklam, oftast på en reklambyrå. En art director styr den kreativa processen med allt från formgivning till bilder. Du behöver ha kunskaper inom marknadsföring för att lyckas som art director. Du kan också arbeta som copywriter och då skriver du främst texter eller arbetar med formgivning av bild och text. Att arbeta som kommunikatör eller informatör innebär att du arbetar med att förmedla en organisation eller ett företags budskap och varumärke. Det innebär också att du ska kommunicera olika händelser och förändringar som rör företaget eller organisationen. En webbredaktör som också tillhör kommunikationsbranschen ansvarar för en webbplats innehåll och ser till att den är aktuell och bra. En PR-konsult hjälper organisationer och företag att kommunicera olika budskap som till exempel genom en kampanj och genom att bygga relationer. Du kan också arbeta som pressekreterare och då jobbar du med att sköta kontakten med massmedia.
Stor konkurrens i kommunikationsbranschen
Det är stor konkurrens om kommunikationsjobben och det innebär att det finns fler utbildade personer än vad det finns arbetstillfällen. Det är även stor konkurrens med dem som har lång erfarenhet. Om du vill jobba inom kommunikation är det bra att nischa dig inom något område och bli väldigt bra inom det. Det finns olika utbildningar inom området som har specifika inriktningar. Om du vill är en annan väg att gå att starta eget företag och konsulta i branschen efter avslutad utbildning istället för att vara anställd.